Audit & Assurance

Goed zaken doen vraagt om betrouwbare cijfers

Elke ondernemer heeft betrouwbare cijfers nodig om goede beslissingen te nemen. Dit is vaak een vereiste van jouw stakeholders. Met een accountantscontrole op het hoogste niveau stel je hen eenvoudig gerust. We dragen met onze persoonlijke en laagdrempelige audit- en assurancediensten bovendien bij aan dit vertrouwen.

vacature assistent accountant

Toegevoegde waarde voor jouw bedrijf
Onze audit is voor elke onderneming van grote toegevoegde waarde. Dat komt doordat we tijdens het auditen nadrukkelijk onze kernwaarden uitdragen: persoonlijk en laagdrempelig, betrokken, oog voor de mens en samenleving én kwaliteit leveren.

Jouw definitie van kwaliteit
Kwaliteit betekent bij ons ook: onafhankelijkheid, een professioneel kritische instelling én integriteit zoals in de beroepsregels omschreven staat. Natuurlijk verliezen we ook jouw definitie van kwaliteit niet uit het oog. We doen ons werk met passie en zijn betrokken bij jou en jouw onderneming.

Open en eerlijke communicatie
We werken bij de audit nauw samen met jou en jouw management binnen de organisatie. Hierbij hechten wij veel waarde aan open en eerlijke communicatie. Wij blijven voortdurend met je in gesprek.

Je blijft ‘in control’
Met deze duidelijke controleaanpak scheppen we de juiste verwachtingen. Zo blijf je op prettige wijze ‘in control’ over al jouw processen tijdens jouw wettelijke controleplicht. Uiteraard kunnen wij jou vanuit de audit adviseren om jouw bedrijfsprocessen efficiënter in te richten en jouw organisatie verder te optimaliseren.

Accountantscontrole - Veel gestelde vragen

Een accountantscontrole kan vereist zijn vanuit de wet of vanuit derden die dit aan je vragen.

Het auditproces bestaat uit een gestandaardiseerd proces. Bij de start van de audit voeren wij een interim-controle uit. Hierbij toetsen we de beheersingsmaatregelen en kunnen we via een managementletter jou adviseren over de efficiency en effectiviteit van jouw processen. Tijdens de eindejaarscontrole voeren wij zoal gegevensgerichte werkzaamheden uit en delen wij onze belangrijkste bevindingen in ons accountantsverslag.

De accountantscontrole voeren wij in een multidisciplinair team uit. We houden hierbij nauw contact met onze collega’s op onder andere de gespecialiseerde gebieden: fiscaliteit, btw, arbeidsrecht en advies.

Binnen onze dienstverlening voeren wij de volgende controles uit:

  • Wettelijke controle
  • Vrijwillige controle
  • Overige assuranceopdrachten

Een wettelijke controle is een controle van een financiële verantwoording van een onderneming of instelling t.b.v. het maatschappelijk verkeer, die verplicht is gesteld bij of op grond van de Wet toezicht accountantsorganisaties (Wta).

De meest bekende wettelijke controle is de controle van de jaarrekening die voortvloeit uit artikel 393 BW2. Een onderneming of een instelling is volgens artikel 396 BW wettelijk controleplichtig als een onderneming twee boekjaren achtereen heeft voldaan aan twee van de drie criteria:

  • Omzet van meer dan twaalf miljoen euro;
  • Balanstotaal van meer dan zes miljoen euro;
  • Meer dan vijftig medewerkers in dienst.

Jazeker. Wij beschikken over een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) om wettelijke controles uit te voeren die de Wet toezicht accountantsorganisatie (Wta) vereist. Bij een wettelijke controle geeft de accountant een conclusie met een redelijke mate van zekerheid.

Iedere onderneming is wettelijk verplicht een jaarrekening op te maken, een accountantscontrole is dat niet altijd. Op verzoek van jouw stakeholders of vanwege jouw statuten kun je een vrijwillige controle laten uitvoeren. De inhoud en uitvoering van een vrijwillige controle ligt in lijn met een wettelijke controle en geeft een conclusie met een redelijke mate van zekerheid.

Bij een beoordelingsopdracht zijn de werkzaamheden minder diepgaand dan bij een wettelijke en vrijwillige controle. Bij een beoordelingsopdracht geeft de accountant een conclusie met beperkte mate van zekerheid af.

Naast de accountantscontrole bieden wij ook andere diensten aan zoals specifiek overeengekomen werkzaamheden (standaard 4400N), due diligence onderzoeken, onderzoeken van toekomstgerichte informatie (meerjarenplan) en overige assurance-opdrachten zoals de controle van subsidies. Ten slotte kunnen wij je ook ondersteunen om jouw onderneming voor te bereiden voor de accountantscontrole.

Klantverhaal

Office Deals is in 2003 opgericht. Op een zolderkamertje, net als vele andere ondernemingen. Gestart als traditionele leverancier van kantoorartikelen en uitgegroeid tot een e-commerce platform voor de zakelijke markt waar je werkelijk álles voor je bedrijf kunt vinden. Van pennen, papier en inktcartridges tot bureaustoelen, bedrukte bedrijfskleding en softwareoplossingen.

Zo helpen wij uw bedrijf groeien

Kennismakingsgesprek

Ontdek hoe wij jou verder kunnen helpen

Wil je een vrijblijvende kennismaking? Dat kan bij jou of bij ons op kantoor. We geven je direct inzicht in hoe onze adviseurs je verder kunnen helpen.