Het bijtellingspercentage waarover belasting betaalt moet worden voor het privégebruik van de auto van de zaak is 60 maanden geldig. Wat gebeurt er na deze vijf jaar met de bijtelling? Vooral voor auto’s waarbij een kortingspercentage van toepassing is op de bijtelling is dit een belangrijke vraag.

De hoofdregel is dat na vijf jaar het kortingspercentage vervalt en de bijtelling dus wordt verhoogd naar het standaard bijtellingstarief dat van toepassing was op het moment van aanschaf. Een auto die dus ooit voordelig was in de bijtelling, kan dan een bijtelling van 22% of 25% krijgen. Het standaard bijtellingstarief van 22% geldt voor auto’s vanaf 2017, daarvoor was het standaard bijtellingstarief 25%.

Een uitzondering bestaat voor de volledig elektrische auto zonder CO2 uitstoot. Dit type auto houdt ook na 60 maanden nog een bijtellingsvoordeel in 2021, namelijk 10% op het destijds geldende standaardtarief tot € 40.000 en een tarief van 25% voor het restbedrag. Dit betekent dat berijders van elektrische auto’s waarbij de 60 maanden vaste periode afloopt in 2021, een bijtellingspercentage van 15% gaan betalen over de eerste € 40.000 van de cataloguswaarde.

Een auto met bijtellingsvoordeel is door deze regelgeving na 60 maanden een stuk minder aantrekkelijk dan daarvoor. Het bijtellingsvoordeel is al opgebruikt in de eerste vijf jaar. Overweeg op dat moment of het nog interessant is deze auto te blijven rijden met een hoge bijtelling of dat een nieuwe auto waarop nog wel een bijtellingskorting van toepassing is misschien interessanter is.

CategoryAlgemeen
logo-footer